INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Temat innowacji:
„Świat po koronawirusie”
„Die Welt nach der Corona-Zeit“
Imię i nazwisko autorów:
Izabela Rożek,
Agnieszka Węgrzyn
Przedmiot: język mniejszości narodowej- niemiecki
Rodzaj innowacji: programowa
Data wprowadzenia: 17.05.2021 r.
Data zakończenia: 21.06.2021r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie uczestniczący w zajęciach języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej z klas 1-3 oraz 7. Innowacja realizowana jest od 17.05 2021r. do 21.06. 2021r.Dzięki innowacji uczniowie powtórzą słownictwo z zakresu minionego roku szkolnego, rozszerzą je oraz przedstawią wizualnie na styropianowych makietach świat po lockdownie z kartonowymi/ ciastolinowymi/ plastelinowymi figurkami prezentującymi przerobione na zajęciach treści, odpowiednie dla każdej grupy.
Uczniowie wykształcą w sobie umiejętność indywidualnego powtarzanie leksyki, planowania pracy w grupie oraz zacieśnią współpracę ze swoimi rówieśnikami. Wykorzystają swoją wyobraźnię do stworzenia dziecięcego, kolorowego świata, z elementami ekspresji plastycznej. Rozwiną umiejętność prezentacji i opisu swojej pracy.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Wprowadzenie innowacji „ Świat po koronawirusie” wynika z obserwacji dzieci po powrocie do nauki stacjonarnej po lockdownie, ich potrzeby spotkania z rówieśnikami i wspólnych działań bez komputera, laptopa i innych nośników TIK. Uczniowie są zmotywowani do realizacji szkolnych przedsięwzięć, wspólnej zabawy manualnej i językowej. Warto więc wprowadzić innowacyjne działania, które będą dla nich obszarem do odkrywania siebie poprzez zabawę, ekspresję twórczą, pracę z różnymi technikami plastycznymi i wspólne powtarzanie poznanego na zajęciach słownictwa.
OPIS INNOWACJI:
I. Wstęp
W Szkole Podstawowej nr 13 chętni uczniowie uczęszczają na zajęcia języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej. Aktywnie uczestniczą w tych lekcjach oraz przedsięwzięciach organizowanych w ich ramach (konkursy, projekty, zabawy, wymiany). Dzieci i młodzież są bardzo zaangażowani i chętni do podejmowania nowych wyzwań. Innowacyjne działanie pokaże, w jaki sposób można zachęcić uczniów do nauki słownictwa poprzez zabawę i prace manualne. Ćwiczenia z wykorzystaniem różnych technik plastycznych pozwalają wykorzystać dziecięcą wyobraźnię oraz rozwinąć zdolności plastyczne, koordynację i motorykę małą oraz utrwalić w łatwy i przyjemny sposób słownictwo z bieżącego roku szkolnego.
II. Założenia ogólne.
1. Innowacja skierowana jest do uczniów klas 1-3 i 7 uczących się języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej.
2. Główne założenia pracy na zajęciach innowacyjnych:
- przygotowanie tematycznych rysunków i napisów, wykonanie makiet 3D
- praca z użyciem środków plastycznych,
- współpraca z biurem Europa Direkt Zielona Góra oraz p. Mądroszykiem, sponsorami materiałów wykorzystanych na zajęciach,
- współpraca dzieci z różnych grup,
- dla klasy najstarszej, 7b, lekcja muzealna w Muzeum Ziemi Lubuskiej na temat tworzenia makiety miasta Zielona Góra.
III. Cele innowacji.
CEL GŁÓWNY:
Przygotowanie makiet ilustrujących tematykę zajęć języka niemieckiego, również zdalnych (odpowiednio do rocznika), powtórzenie słownictwa i integracja dzieci i młodzieży wracających po lockdownie do szkoły.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń potrafi:
- użyć słownictwa z zakresu bieżącego roku szkolnego,
- doskonalić umiejętność pracy w zespole,
- ćwiczyć pamięć,
- rozwijać kompetencje wiedzy z poszczególnych tematów,
- doznawać przeżyć emocjonalnych,
- rozwijać wyobraźnię i kreatywność,
- pożytecznie spędzać swój wolny czas,
- zacieśnić więź z członkami grupy językowej, klasy oraz opiekunem,
- wzbogacić słownictwo,
- współpracować z rówieśnikami,
- ocenić swoją pracę,
- kierować swoim procesem uczenia się,
- rozwijać swoje zdolności manualne,
- zaprezentować swoją pracę,
- uważnie słuchać prezentacji swoich kolegów.
IV. Metody i formy
- pogadanka dydaktyczna
- prezentacja
- metoda ekspresji artystycznej
- wykonanie pracy plastycznej
Formy
- w grupach
- praca indywidualna
V. Przewidywane osiągnięcia (efekty wdrożenia innowacji).
- Doskonali umiejętność współpracy w zespole,
- Ćwiczy pamięć,
- Rozwija kompetencje wiedzy o poznanych tematach,
- Doznaje przeżyć emocjonalnych,
- Rozwija wyobraźnię i kreatywność,
- Poznaje nowe formy pracy,
- Pożytecznie spędza swój wolny czas,
- Wzbogaca słownictwo, wzmacnia poczucie własnej wartości,
- Zacieśnia więź z członkami grupy językowej, klasy i opiekunem,
- Ocenia swoją pracę,
- Zadaje stosowne pytania w czasie pracy,
- Uważnie słucha innych uczniów i poleceń nauczyciela.
VI. Tematyka zajęć.
Uczniowie będą tworzyć etapami elementy i przygotowywać na zajęciach języka niemieckiego makietę 3D z zakresu poznanego w bieżącym roku słownictwa.
VII. Ewaluacja.
- Makiety zaprezentowane w salach języka niemieckiego 41 i 44,
- Opinie uczniów poszczególnych grup językowych,
- Zdjęcia na Facebooku,
- Informacja na stronie szkoły oraz stronie biura Europa Direkt Zielona Góra .
Powyższe sposoby ewaluacji pozwolą ocenić stopień realizacji zamierzonych celów, zaplanować pracę.
VIII. Spodziewane efekty.
- Nabycie umiejętności pracy w formie ekspresji plastycznej na zajęciach języka obcego,
- Rozwinięcie umiejętności wyrażania ekspresji w werbalny sposób,
- Powtórzenie znanego już słownictwa oraz poznanie nowego’
- Wyrobienie nawyku efektywnej współpracy w grupie,
- Zgłębienie wiedzy o poszczególnych tematach,
- Nabycie umiejętności prezentowania swojej pracy w grupie.
IX. Podsumowanie.
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących ze stacjonarnych lekcji wśród rówieśników, uczestnictwa w zajęciach języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej, przygotowania szkolnych przedsięwzięć – makiety 3D, jednocześnie ucząc się, bawiąc i spędzając w pożyteczny i miły sposób czas.