INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Temat innowacji:
„Teatralne i poetyckie inspiracje w szkole”
Imię i nazwisko autora:
Alicja Kaniuka-Drozdek
Przedmiot: koło teatralne, język polski
Rodzaj innowacji: programowa
Data wprowadzenia: 1.12.2020 r.
Data zakończenia: 22.12.2021r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie zrzeszeni w szkolnym Kole Teatralnym „Dionizoski” oraz tworzący zespół klasy 6b. Innowacja realizowana jest od 1.12. 2020r. do 20.12. 2021r.
Zajęcia innowacyjne będą odbywać się w ramach koła teatralnego – 1 raz w tygodniu oraz na języku polskim – w zależności od potrzeb.
Wprowadzenie innowacji umożliwi uczniom uczestnictwo w nowatorskich formach teatralnych – zdalnych jasełkach i misterium oraz zapoznanie z tajnikami twórczości lokalnej poetki.
Uczniowie wykształcą w sobie umiejętność wchodzenia w rolę, gry aktorskiej oraz zacieśnią współpracę ze swoimi rówieśnikami a także umocnią więź ze swoimi rodzicami przy nagrywaniu scen filmowych. Rozwiną umiejętność redagowania pytań, które zostaną postawione poetce w czasie autorskiego spotkania.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Wprowadzenie innowacji „Teatralne i poetyckie inspiracje w szkole” wynika z wieloletniej obserwacji zafascynowania dzieci uczestnictwem w szkolnym kole teatralnym oraz zainteresowania spotkaniem z ciekawymi ludźmi – lokalną poetką, instruktorem teatralnym.. Uczniowie są zmotywowani do realizacji szkolnych przedsięwzięć, poznawania nowych osób. Warto więc wprowadzić innowacyjne działania, które będą dla nich obszarem do odkrywania siebie poprzez udział w nowych formach teatralnych, spotkaniach.
OPIS INNOWACJI:
I. Wstęp
W Szkole Podstawowej nr 13 chętni uczniowie zrzeszeni są w Kole Teatralnym „Dionizoski”. Aktywnie uczestniczą w jego przedsięwzięciach, są zafascynowani szkolnym teatrem. Innowacyjne działanie pokaże, w jakich formach teatralnych uczniowie mogą występować, zwłaszcza w czasie pandemicznym i realizować różne przedsięwzięcia we współpracy z rodzicami. Spotkanie z ciekawymi ludźmi –instruktorem teatralnym, lokalną poetką – będzie inspiracją do poznania tajników zawodu poety, poznania jego twórczości oraz specyfiki pracy w teatrze.
II. Założenia ogólne.
- Innowacja skierowana jest do uczniów zrzeszonych w kole teatralnym i tworzących grupę kl.6b.
- Główne założenia pracy na zajęciach innowacyjnych:
- przygotowanie zdalnych jasełek i zdalnego misterium,
- praca przy pomocy metody dramy,
- pisanie zdalnych scenariuszy,
- współpraca z rodzicami uczniów, zwłaszcza z p. Tomaszem Teślikiem odpowiedzialnym za montaż zdalnych filmów,
- współpraca z nauczycielem muzyki,
- spotkanie z lokalną poetką – panią Anną Szewczuk i instruktorem teatralnym – panią Teresą Samulczyk.
III. Cele innowacji.
CEL GŁÓWNY:
Przygotowanie zdalnych jasełek, misterium we współpracy z rodzicami
oraz spotkanie z ciekawymi ludźmi – lokalną poetką i instruktorem teatralnym.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Uczeń potrafi:
- wcielić się w pozytywną i negatywną rolę,
- doskonalić umiejętność pracy w zespole,
- ćwiczyć pamięć,
- rozwijać kompetencje wiedzy o teatrze,
- doznawać przeżyć emocjonalnych,
- rozwijać wyobraźnię i kreatywność,
- przygotowywać się do pełnienia różnych ról społecznych,
- pożytecznie spędzać swój wolny czas,
- zacieśnić więź z członkami grupy teatralnej, opiekunem,
- wzbogacić słownictwo,
- współpracować z rówieśnikami i rodzicami,
- ocenić swój występ,
- kierować swoim procesem uczenia się,
- przygotować pytania na spotkanie autorskie z lokalną poetka, instruktorem teatralnym,
- uważnie słuchać i tworzyć notatkę w czasie autorskiego spotkania,
- wypowiadać się na temat twórczości poetki.
IV. Metody i formy
- Drama
- Przekład intersemiotyczny.
Formy pracy:
Praca w grupach.
Praca indywidualna.
V. Przewidywane osiągnięcia (efekty wdrożenia innowacji).
- Uczeń wciela się w pozytywną i negatywną rolę,
- Doskonali umiejętność współpracy w zespole,
- Ćwiczy pamięć,
- Doskonali umiejętność recytacji tekstu,
- Rozwija kompetencje wiedzy o teatrze,
- Doznaje przeżyć emocjonalnych,
- Rozwija wyobraźnię i kreatywność,
- Przygotowuje się do pełnienia różnych ról społecznych,
- Poznaje nowe formy teatralne,
- Pożytecznie spędza swój wolny czas,
- Wzbogaca słownictwo, wzmacnia poczucie własnej wartości,
- Zacieśnia więź z członkami grupy teatralnej i opiekunem,
- Ocenia swój występ,
- Zadaje stosowne pytania w czasie autorskiego spotkania,
- Uważnie słucha wypowiedzi poetki,
- Tworzy notatkę ze spotkania,
- Kieruje swoim procesem nauczania.
VI. Tematyka zajęć.
Uczniowie będą spotykać się co tydzień na zajęciach koła teatralnego, będą przygotowywać zdalne jasełka i zdalne misterium wielkopostne. Będą również uczestniczyć w teatralnych warsztatach prowadzonych przez instruktora. Spotkają się także na lekcjach języka polskiego z lokalną poetką, panią Anną Szewczuk, poznają tajniki zawodu poety i jej tomiki poetyckie.
VII. Ewaluacja.
- Sprawozdanie roczne,
- Opinie członków koła teatralnego, uczniów, rodziców, odbiorców,
- Zdjęcia na Facebooku, na stronie ZOK-u,
- Informacja na stronie szkoły.
Powyższe sposoby ewaluacji pozwolą ocenić stopień realizacji zamierzonych celów, zaplanować pracę.
VIII. Spodziewane efekty.
- Nabycie umiejętności swobodnej gry aktorskiej poprzez uczestnictwo w różnych formach teatralnych,
- Rozwinięcie umiejętności wyrażania ekspresji w werbalny i niewerbalny sposób,
- Wyrobienie nawyku efektywnej współpracy w grupie,
- Poznanie twórczości lokalnej poetki – pani Anny Szewczuk,
- Nabycie umiejętności formułowania pytań i zadawania ich w trakcie autorskiego spotkania,
- Zgłębienie wiedzy o teatrze,
- Wyrobienie nawyku kulturalnego zachowania się w czasie spotkań z ciekawymi ludźmi.
IX. Podsumowanie.
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z uczestnictwa w kole teatralnym, przygotowania szkolnych przedsięwzięć – zdalnych jasełek i misterium oraz ze spotkania z ciekawymi ludźmi.